راهبردهای درمانی زمانی که وجود ضعف و مشکل در ادراک ، حافظه ، دقت ، توجه ، تمیز و توالی دیداری است:

1-  تعدادی کارت سفید به اندازه ی 10×7 تهیه کنید. کلماتی را که با حروف ‌‌(غ - ق) (ت - ط)    (ز- ظ - ض - ذ) (ث – س – ص) (ع) در درس وجود دارند را انتخاب کرده با ماژیک سیاه روی کارت به صورت درشت و خوانا بنویسید.(حروفی که در بالا بدان اشاره شد با رنگ قرمز نوشته شوند)دو کارت را به کودک نشان دهید ، از او بخواهید کلمات را بخواند ، کارت  ها را پنهان کنید و از او بخواهید کلمات را به ترتیب تکرار کند و بعد در هوا ، روی میز شن، روی میز و . مراحل بعدی در دفتر خود بنویسید.

2-  زمانی که کودک در به خاطرسپاری و درست نویسی دو کارت کلمه به حد تسلط رسید تعداد کارت ها را به سه کارت افزایش دهید.

3- تمرین را طی جلسات متعدد ادامه داده و با تسلط کودک در هر مرحله تعداد کارت ها را تا پنج کارت افزایش دهید.

4- از کودک کلاس اول انتظار می رود بتواند تعداد 5 کارت کلمه را به خاطر بسپارد.

5- به عنوان تکلیف متنی با جای خالی مانند نمونه برای کودکانتان در نظر بگیرید:

- در مو .  ﻊ د .  ا با خدا . خن می گوییم.

- کوشا یک . شک ما . رشده بود.

- شما باید به سرا . کتاب ها و مجله های ﻣﺨ  . و . خودتان بروید.

-  پیشنهادات خود را روی کا . بزرگی می نویسیم.

۶-  تشابه بین دو تصویر را بیان کند.

۷-  تفاوت های بین دو تصویر را بیان کند.

۸-  تصویری را به او نشان دهید و بخواهید با دقت به آن تصویر نگاه کند، تصویر را پنهان کنید و از او بخواهید چیزهایی که در تصویر دیده نام ببرد.

۹-  در موقع نوشتن تکلیف از روی متن درس ، از کودکانتان بخواهید ، ابتدا یک جمله را کامل بخواند ، به خاطر بسپارد ، کتاب را ببندد ، جمله را بنویسد ، سپس جمله خود را با جمله کتاب مقایسه کند.

۱۰-  از ستونی استفاده کنید که به جای برخی از کلمات آن از تصویر استفاده شده است ، دانش آموز به جای تصویر کلمه بایستی املای درست کلمه را بنویسد.

 یادآوری : برای شروع جلسات و تمرینات از یک گروه حرف مثلا فقط (ز- ض- ذ - ظ) استفاده کنید. در صورت همکاری و تسلط دانش آموزان به گروه های دیگر بپردازید.

راهبردهای درمانی زمانی که وجود ضعف و مشکل در ادراک ، حافظه ، دقت ، توجه ، تمیز و توالی دیداری است:

1-تعدادی کارت سفید 10×7 تهیه کنید. کلمات مشکل درس را روی کارت ها با ماژیک ، به صورت درشت بنویسید. دو کارت کلمه را برای فرزندتان بخوانیدو از او بخواهید بعد از شما به ترتیب کلمات را تکرار کند، روی هوا، روی میز یا درون سینی شن یا درون دفتر خود بنویسید. این تمرین را چند جلسه ادامه دهید تا فرزندتان به حد تسلط برسد. در جلسات بعد تعداد کارت ها را 3 تا ، 4  تا و 5 تا کنید و در نظر داشته باشید که در هر مرحله بایستی کودک به حد تسلط برسد ، سپس مرحله گسترش یابد.

در هر مرحله برای اینکه کودکتان از درستی نوشتار خود مطمئن شود می توانید کارت کلمه را به وی نشان داده و از وی بخواهید به ترتیب املای نوشته ی خود را با کارت مقایسه کند.

2-به فرزندتان به صورت عبارت ، یا از جملات کوتاه و به صورت یک جمله ی کامل دیکته بگویید. گفتن دیکته به صورت زمزمه وار نیز کمک خوبی خواهد بود.

3-تعداد ده کلمه ی متفاوت برای کودکتان بخوانید که در بین این کلمات یطور مثال تعداد 5 کلمه نام حیوان باشد. از کودک بخواهید دقیق گوش دهد ، به خاطر بسپارد و از بین کلمات نام حیواناتی را که نام برده اید تکرار کند.

4-استفاده از بازی کامل کردن داستان

بازی به این صورت است که نفر اول یک کلمه را میگوید، نفر دوم همان کلمه را گفته و یک کلمه ی دیگر نیز بدان اضافه می نماید تا زمانی که یک جمله ی با معنا و در نهایت یک داستان کامل ساخته شود.هر دانش آموزی که کلمات قبلی را فراموش کرد و یا نتوانست کلمه ی جدیدی به خاطر آورد و اضافه نماید از بازی خارج می شود.

مثال:

نفر اول: من

نفر دوم: من با

نفر سوم: من با مادرم

نفر چهارم: من با مادرم به

نفر پنجم: من با مادرم به بازار

نفر ششم: من با مادرم به بازار رفتیم.

و .

این بازی کمک بسیار زیادی به افزایش حافظه ی شنیداری دانش آموزان و همچنین بالا بردن دقت و توجه و تمرکز شنیداری ایشان خواهد نمود.

5-بازی حافظه ای:

بطور مثال : مریم به بازار رفت و یک لیوان خرید. نفر بعد همین جمله را با یک خرید اضافی ادامه می دهد، مریم به بازار رفت و یک لیوان و یک قاشق خرید.

6- ترانه ی کودکانه ، شعر ، آوازهای مشهور   انتخاب کنید و برای کودک بخوانید ولی خط آخر آن را کاملا ادا نکنید و ناقص رها کنید و از کودک بخواهید که با هر کلمه ای که همان وزن ، آهنگ را دارد جمله را تمام کند.

7- قصه ای را که قبلا گوش نموده است برایتان تعریف کند.

 -در صورتیکه فرزندتان جا انداختن مکرر دارد یعنی یک قسمت از جمله را به طور کامل جا انداخته ، سپس ادامه می دهد و این حالت تاپایان دیکته تکرار شود احتمال وجود دارد صرع خفیف در وی وجود داشته باشدکه در این صورت م با پزشک متخصص مغز و اعصاب و گرفتن نوار مغزی (EEG  )توصیه می شود.

4- انشا ( مشکلات در زبان نوشتاری)  :

این قسم از مشکلات ار شایع ترین ناتوانی های دانش آموزان در سطوح مختلف تحصیلی است. به این معنا که دانش آموز نمی تواند از راه نوشتن به خوبی افکار خود را بیان کند.


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : کارت ,کلمه ,جمله ,کودک ,صورت ,کلمات ,کارت کلمه ,دانش آموزان ,خاطر بسپارد ,تعداد کارت ,افزایش دهید ,راهبردهای درمانی زمانی
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

آموزش طراحی لوگو کافه متن قالیچه پرنده گلبن یاس ارز دیجیتال نرم افزار tabliqonline پرستاری سالمند در منزل جهان پاک پرشین