راهبردهای درمانی زمانی که وجود ضعف و مشکل در ادراک ، حافظه ، دقت ، توجه ، تمیز و توالی دیداری است:

1-پنج کارت را پشت سر هم به کودک نشان دهید . کودک تک تک کلمات کارت ها را بخواند . کارت ها را پنهان کنید . کودک بایستی بتواند به ترتیب کلماتی را که خوانده است تکرار نماید و در مراحل پیشرفته تر بنویسد .( در صورتی که حافظه کودک برای به خاطر سپاری پنج کارت به حد کافی تقویت نشده باشد می توان تمرین را از دو کارت شروع نموده و به مرور زمان گسترش داد .)

2- همین تعداد کارت را روی میز در معرض دید کودک قرار دهید ، از وی بخواهید کلمات را بخواند و سپس چشمان خود را ببندد. یک کارت را پنهان کنید . وی باید حدس بزند چه کارتی پنهان شده است . می توانید جای کارت ها را با هم عوض کنید و از دانش آموز در مورد تفاوت ایجاد شده توضیح بخواهید.

3-با توجه به دستور ارائه شده با رنگ های مختلف حروفی را که دارای یک نقطه ، دو نقطه ، سه نقطه هستند یا تمام نقاط آن در بالا یا پایین است را رنگ آمیزی نماید.

مثال:

  فرزندم! تک تک حروف الفبا را به خاطر بیاور، حالا به سؤالات زیر پاسخ بده!

 کدام حروف نقطه ندارند؟ این حروف را بنویس!

  کدام حروف فقط یک نقطه دارند؟ این حروف را بنویس!

 کدام حروف دو نقطه دارند؟ این حروف را بنویس!

کدام حروف سه نقطه ای هستند؟ این حروف را بنویس!

  نقطه کدام حروف  دربالای آن قرار دارد؟

  نقطه کدام حروف در پایین آن قرار دارد؟

4-دو تصویر که ظاهرا با هم مشابه هستند اما اندک تفاوت هایی دارند را به کودک نشان داده و از وی بخواهید راجع به تفاوت های بین دو تصویر را توضیح دهد.

5-حروف مختلفی را به کودک نشان داده و از وی بخواهید تفاوت بین دو گروه حروف را بیان کند .

    گروه اول                                                     گروه دوم

   ﺟ                      ﻳ       ﺑ         *            ﺧ      ﺷ       ﻧ       ﺗ      ﻓ   

6- حروف مختلفی را به کودک نشان داده و از وی بخواهید تشابه بین این حروف را در هر ردیف پیدا کند!

 ردیف اول:    ت     ث      ز       ش     ض      ظ       غ     ف    ق    ن

ردیف دوم:  ا   ح   د    ر   س    ص   ط     ع   ک   گ   ل   م    ه    ی

 ردیف سوم :    ب        پ     ج        چ     

ردیف چهارم:    ب       ز        ظ    ض      ف    ن    غ

ردیف پنجم:    ش         چ    

7-از کودک بخواهید با دستور شما حروفی را که دارای صداهای خاص مانند           ( ط –  ظ )      ( ﻋ - ﻏ )  (ﺻ - ﺿ ) و . هستند را از درس پیدا نموده و در جدول بنویسید .

8-حروف مختلفی را به کودک نشان داده و از وی بخواهید تشابه بین این کلمات را در هر ردیف پیدا کند!

   سرد           گرم       سپس       باد           باز         راز

  کمک        کبک       گرگ        کلک         کبک         لال

9-تصویری را به مدت یک دقیقه به کودک نشان دهید ، تصویر را پنهان نموده و از وی در مورد جزئیات تصویر سؤالاتی مطرح نمایید.

10-از کودک بخواهید نقاشی کند ، نقاشی خود را به پازل تبدیل نموده و با چیدن قطعات در کنار هم نقاشی خود را باز سازی نماید.

11-در هنگام نوشتن تکلیف از دانش آموز بخواهید کل جمله را بخواند ، به خاطر بسپارد ، کتاب را بسته و سپس جمله ی کامل را در دفتر بنویسد . در مرحله ی بعد نوشته ی خود را با کتاب تطبیق داده و اشکالات خودرا بر طرف سازد .

 

راهبردهای درمانی زمانی که وجود ضعف و مشکل در ادراک ، حافظه ، دقت ، توجه ، تمیز و توالی شنیداری است:

1- اگر کودک صدای حروف را فراموش می کند ، نیاز به تمرین و تکرار بیشتر و متنوع تری دارد.

جهت رفع این مشکل بایستی حروفی را که کودک در آن دچار مشکل است را به صورت زیر با وی تکرار نمایید.  

صامت + مصوت =        ﺑِ      ﺑَ    با          ﺑ’      بو       ﺑﻳ       بی

مصوت و صامت =        اَب   اِب  آب         اُ ب   اوب    ایب

2- در صورتیکه کودک در بخاطر آوردن بخش اول کلمه یا صدای اول هر بخش دچار مشکل است می توان تمرینات زیر را در نظر گرفت :

- به چند وسیله ضربه بزنید و از کودک بخواهید صدای ضربه ها را به خاطر بسپارد . سپس چشمان خود را ببندد . به ترتیب ضربه به وسایل وارد کنید و از او بخواهید بگوید اولین ضربه به کدام وسیله وارد شد.

- از کودک بخواهید چشمان خود را ببندد . با کوبیدن دو دست به هم ، کوبیدن پاها به زمین و وارد کردن ضربه به میز بخواهید به ترتیب صداها را نام ببرد .

- مربی داستانی تعریف نماید ، سپس دانش آموز از بین تصاویر موجود مربوط به داستان ، تصاویر را به صورت منطقی مرتب کند.

- مربی خصوصیات یک شیء یا یکی از افراد کلاس را بیان کتد ، دانش آموز نام آن شیء یا فرد را بگوید.

- جمله ی نا تمام را کامل کند.

۳- تقویت حافظه و حساسیت شنیداری ، بخش کردن کلمات و تمرین و تکرار ، ابتدا به صورت شنیداری و گفتاری ، سپس به صورت شنیداری – گفتاری و نوشتاری ادامه یابد.


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : کودک ,حروف ,نقطه ,کارت ,نشان ,داده ,کودک نشان ,کودک بخواهید ,نشان داده ,دانش آموز ,حروف مختلفی ,راهبردهای درمانی زمانی
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

سوالات ضمن خدمت انتصاب مدیران مدارس فروشگاه آنلاین ابزار سهروردی Christy دانلود کشتی کج دانلود رایگان نمونه سوالات نازک دوزی فنی حرفه ای درجه 2 روستا وبلاگ فان و سرگرمی فروشگاه فایل های دانشجویی